Vægttab og stofskifte-et umage par


Skrevet af Marc Ryan

Et af de mest almindelige problemer for mennesker med hypothyroidisme/hypothyreose (lavt stofskifte) er at opretholde en normal kropsvægt.

For folk med Hashimotos (den mest almindelige årsag til hypothyroidisme) er der 2 varianter. Du tager på i vægt, og kan ikke tabe dig, eller du har problemer med at holde vægten.

I dette indlæg vil vi undersøge de mange grunde til, at en masse mennesker med hypothyroidisme har så svært ved at tabe sig.

 

Stofskiftets påvirkninger på metabolisme

Et af de åbenlyse ting er, at skjoldbruskkirtlen har en indvirkning på kroppens stofskifte.

Hvad betyder det egentlig? Teknisk set er metabolisme den mængde oxygen, der anvendes af kroppen over et bestemt tidsrum. Når denne måling er foretaget i hvile, kaldes det det basale stofskifte eller BMR.

BMR blev i tidernes morgen anvendt til at vurdere en patients stofskiftestatus. Hvis du havde en lav BMR, var din skjoldbruskkirtel underaktiv (lavt stofskifte), og hvis du havde en høj BMR var din skjoldbruskkirtel overaktiv (højt stofskifte). Senere undersøgelser viste, at lave stofskiftehormon-niveauer var knyttet til lavt BMR. Derefter besluttede de fleste læger at skrotte testen BMR til fordel for blot at teste stofskiftehormon niveauerne fordi det er nemmere, og det blev konstateret, at skjoldbruskkirtlen ikke var det eneste der påvirker stofskiftet.

 

Energibalancen

Højt eller lavt BMR er forbundet med ændringer i energibalancen. Energibalancen er forskellen mellem hvor mange kalorier man indtager og hvor mange kalorier ens krop forbrænder.  F.eks. skaber amfetamin en negativ energibalance, som resulterer i vægttab. 
Mange mennesker, baseret på dette, har oprindeligt antaget, at ændringer i stofskiftehormon niveauer, kan føre til ændringer i BMR og bør føre til de samme ændringer og de samme vægttab (Minus de tabte tænder og paranoia).

Nå, som med de fleste ting i forbindelse med kroppen, viser det sig, at det er mere kompliceret end som så. Andre hormoner, proteiner og neurotransmittere har også vist sig at være en del af blandingen og alle disse har også indflydelse på energi, fødeindtagelse og kropsvægt. Nogle af dem, der er værd at tage et kig på og beskæftige sig med, er leptin, insulin, neuropeptid Y, serotonin og inflammatoriske proteiner som interleukin 6. (et stof, der produceres som respons på skade eller traumer af specialiserede hvide blodlegemer).

 

Fedt har, bogstaveligt talt, sin egen agenda

Evolution tager fysiologisk set ganske lang tid (i forhold til vores korte liv). Vores forfædre udviklede sig i et kalorie fattigt miljø, hvor fedt var temmelig svært at få fat i. Som jægere og samlere på de åbne sletter i Afrika, brugte vore forfædre en masse energi på at få mad, og der var ikke en hel masse fedt omkring dyrene.
De fleste byttedyr var temmelig magre og græs fodret. Resultatet var at vores kroppe udviklede en naturlig tendens til at gemme fedtet, når det var tilgængeligt. Et af vores kloge krops geniale tilpasninger er hormonet leptin.

 

Leptin, fedets programmør

Leptin er et hormon, der er i dine fedtceller, det samarbejder med andre organer for at opretholde kropsvægt, og omkring tilstanden af din fedtbalance, om at spise mere eller mindre. Interessant nok har Leptin også indflydelse på skjoldbruskkirtlen. Når du har flere fedtceller, får du et højere leptin niveau.
Det høje leptin niveau lader din hypothalamus (en slags chef-endokrin kirtel i hjernen) vide, at du ikke behøver at spise så meget. Så dit stofskifte bremser (og dette signalerer til din hypothalamus om at producere mere TRH, det ”rejser” derefter til hypofysen i hjernen (TSH) og TSH fortæller din skjoldbruskkirtel at den skal producere mere stofskiftehormon.
Dette er, hvad der sker, når alt fungerer korrekt. Men med Hashimotos og hypothyroidisme, er der masser af ting der ofte ikke fungerer korrekt, og mange mennesker udvikler leptin resistens.

 

Leptin resistens er ikke ulig insulin resistens

Du har måske hørt om insulinresistens som ofte co-eksisterer med Leptin resistens. Overvægt er tit konsekvensen for begge. Ved insulinresistens bliver kroppens insulin receptorer trætte, fordi de er nødt til at bearbejde så meget sukker.

Ved hypothyroidisme, kan folk blive overvægtige og de kan ikke forbruge så meget energi. De øgede mængder af fedt og det lavere energiforbrug kan resultere i leptin modstand, og du ender i en ond cirkel, hvor leptin stopper med at gøre sit arbejde. Hormonet holder op med at fortælle dig, hvornår du skal spise, og det holder op med at signalere til din skjoldbruskkirtel.

 

Slankekure kan gøre dette meget værre

Selvfølgelig er mange menneskers naturlige tilbøjelighed, når de tager på i vægt, at gå på diæt for at forsøge tabe sig. Ofte vil slankekure mislykkes. Kroniske slankekure og/eller stress er almindelige årsager til leptin resistens. Som et resultat, signalerer leptin ikke længere til din hypothalamus og dit stofskifte bremser. Leptin modstand får hypothalamus til at tro, at du er i en sult-mode, og du producerer mere fedt, der derved sænker stofskiftehormon produktionen.
Når TSH går ned, behøver du ikke konvertere så meget T3 fra T4, og din reverse T3 går op. (Reverse T3 kan ikke mere tages på offentlige danske laboratorier og hospitaler red.)
Hvad der kun kan beskrives som uretfærdigt og grusomt, din appetit øges, du kan blive insulin resistent, og fedt opdelingen (lipolyse) bremser.
Så der skabes endnu en ond cirkel, hvor mere fedt akkumuleres, du er mere sulten, og dit stofskifte bliver langsommere.

Over tid, når du tager på i vægt, især omkring maven, bliver det sværere at tabe vægt og akkumuleret fedt.2016-09-10_09-55-22

 

Leptin resistens kan føre til inflammation

Ved Hashimotos (og hypothyroidisme) er et af de alvorligste problemer inflammation. Faktisk er en destruktiv inflammatorisk proces roden til alle autoimmune sygdomme (hvoraf Hashimotos er en af dem).

Leptin kontroller og påvirker også immunsystemet. Leptin og IL-6 er meget ens i struktur, IL-6 er et inflammatorisk cytokin (immunprotein). Undersøgelser har vist at IL-6 kan være signifikant forhøjet hos mennesker med Hashimotos.
Et af de steder, hvor man kan finde høje koncentrationer af IL-6 er i fedtstoffet, der akkumuleres omkring maven. Dette fedtvæv er yderst inflammatorisk og kan, selv, føre til progression og mere aggressiv spredning af mange sygdomme. Lav D vitamin har også været forbundet til både insulin og leptin resistens. D vitamin er et vigtigt anti-inflammatorisk hormon, der ofte ligger for lavt hos mennesker med hypothyroidisme.

 

Hjernen og Leptin

Din opfattelse af sult er tæt forbundet med din hjernes kemi. Normalt, når tingene fungerer ordentligt, vil din hypothalamus få signaler om, at du har brug for energi og hjerne neurotransmitter kaldet neuropeptid Y (NPY- ikke at forveksle med NYPD) frigøres. Dette foranlediger at du får trang at spise flere kulhydrater. Når din krop har nok kulhydrater, frigiver hjernen serotonin, som er din hjernes måde at sige, “lad være med at spise så meget.”

Undersøgelser har vist, at NPY har en vigtig forbindelse mellem Leptin i centralnervesystemet og hypothalamus. Men at give folk NPY undertrykker cirkulerende niveauer af stofskiftehormoner (T3) og T4) og resulterer i et uhensigtsmæssigt TSH.  Høje niveauer af NPY kan faktisk føre til funktionel hypothyroidisme. Og Leptins opgave er at undertrykke NPY. Så endnu en gang, har vi forudsætninger for endnu en ond cirkel.
Dette kan også være en grund til, at TSH test kan være upålidelig under omstændigheder, der involverer Leptin og insulinresistens og vægtøgning på grund af hypothyroidisme. (Omstændigheder, der er almindelige.)

 

Serotonin

En anden neurotransmitter, der er påvirket af hypothyroidisme er serotonin. Som vi så ovenfor, er en af de mange roller serotonin har, at fortælle dig at du skal stoppe med at spise de mange kulhydrater. Stofskiftehormoner og serotonin har et intimt forhold og mange undersøgelser har vist, at stofskiftehormoner har effekt på næsten alle neurotransmittere i hjernen.
Så ved hypothyroidisme kan du også have mindre serotonin produktion og alle de ledsagende følelsesmæssige og fysiologiske problemer som depression og minimeret signalering, der fortæller dig at du skal stoppe med at spise.

Denne trang ikke går væk, den intensiveres med vægtøgning og hypothyroidisme. Alt dette er ledsaget af et følelsesmæssigt ubehag.

 

Hjælp! Hvad gør vi?

Naturligvis kan vi ikke forlade dig her. Hvad kan vi gøre ved alt dette?

Roden til alt dette kan siges med ét ord: Inflammation

Overvægt er et problem afledt af inflammation. Hashimotos er den mest almindelige årsag til hypothyroidisme.

Så det vigtigste er at prøve at reducere inflammation.  Over tid, vil disse forskellige systemer begynde at bryde ned ved påvirkning på hormonerne på næsten alle aspekter af vores fysiologi. Følgerne af hypothyroidisme kan mærkes overalt. Dette kan give problemer i alle de andre systemer i kroppen, herunder dine binyrer, leveren, hjertet, din bugspytkirtel, din hjerne og meget mere.

Vigtig anti-inflammatorisk kost

Vigtige er naturlige anti-inflammatoriske vitaminer/kost som D vitamin, gurkemeje, glutathion og masser af frugt og grønt samt anti-oxidanter.

Motion er også vigtigt

Den anden vigtige bestanddel er motion. Hvis du har Hashimotos eller hypothyroidisme kan det være en reel udfordring, fordi mange mennesker med stofskifteproblemer ikke har energien.

Men det er virkelig vigtigt, at du prøver.  For nogle af jer kan det kun være i et par minutter et par gange om ugen.

 

Kilde:
http://hypothyroidmom.com
Oversat med tilladelse fra Dana Trentini
af Anett Kromann
Udgivet 10.september.2016
Opdateret 16.01.2017


Marc Ryan, l.ac. er en licenseret akupunktør og herbalist og praktiserende læge, der har specialiseret sig i behandling af Hashimotos thyroiditis. Efter at have gået gennem egne prøvelser og modgang med sygdommen besluttede han at vie sit liv og sin praksis til at hjælpe mennesker med Hashimotos og hypothyroidisme få de oplysninger og den hjælp, de har brug for at forstå, hvad der sker med deres krop. 

Referencer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20205113 – IL-6 og Hashimotos

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21528812 – lav vitamin D og insulinresistens
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11356711 –NPY hæmmer HPT akse
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21914774 – leptin modstand og neuropeptid Y
http://www.nature.com/mp/journal/v7/n2/full/4000963a.html – stofskiftehormoner og serotonin
http://endo.endojournals.org/content/138/10/4485.short – leptin og stofskiftehormoner
http://www.eje-online.org/content/149/4/257.full.pdf –leptin og skjoldbruskkirtlens dysfunktion
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18840640 –obesity hos børn og skjoldbruskkirtlens dysfunktion
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18852923 – forholdet mellem TSH og BMI
http://thyroid.about.com/cs/dietweightloss/a/losingweight.htm
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/10/29/leptin-resistance.aspx – hvad man skal gøre ved insulin og leptin resistens

http://www.jackkruse.com/chapter-one-on-leptin/
http://dearthyroid.org/imma-be-queen-of-leptin-how-it-rocks-your-thyroid