Søvnproblemer og stofskiftet


 

Har du søvnforstyrrelser?

 Både en underaktiv og en overaktiv skjoldbruskkirtel kan påvirke dine søvnvaner.

Hypothyroidisme (lavt sfofskifte) eller en underaktiv skjoldbruskkirtel kan forårsage træthed, manglende energi, og overdreven søvnighed i dagtimerne.

Hyperthyroidisme (højt stofskifte), eller en overaktiv skjoldbruskkirtel kan forårsage angst, hurtig hjerterytme, og søvnløshed. Du kan have svært ved at falde i søvn, eller vågner ofte midt om natten.

Det er velkendt, at søvn og vågen tilstand er tæt forbundet med, hvornår vores krop omsætter næring, men præcis hvordan det kontrolleres på cellulært plan har hidtil været uvist. Ved et  studie i Nature har forskerne altså fundet en forbindelse mellem de to vigtige tilstande.

Nærmere bestemt har forskerne fundet ud af, at de bestemte proteiner, der styrer det biologiske ur, kaldet crytochromer, også vekselvirker med stofskifte-receptorer. Det kan give en bedre forståelse af, hvorfor personer med uregelmæssig søvnrytme har større risiko for at udvikle fedme og diabetes.

Stofskifte-receptorerne er også mål for steroidhormonerne, glykocorticoider, der både hjælper med at kontrollere kroppens blodsukker og hæmme inflammation i kroppen. De benyttes derfor i en række anti-inflammatoriske lægemidler og til at behandle inflammation hos kræftpatienter. Deres rolle i sukkerstofskiftet gør dog, at glykocorticoiderne kan forstyrre en persons normale stofskifte med diabetiske komplikationer til følge. Læs mere på dagens medicin. 

 

Det er blevet sagt mange gange, at sove otte timer er hensigtsmæssig; Men Rafael Santana, speciallæge på Sleep Disorders Clinic i UNAM, siger, at der ikke er nogle faste antal timer, det afhænger af alder og behov i kroppen, for eksempel sover et spædbarn op til 16 timer om dagen, for en voksen kan det være tilstrækkeligt med fire eller fem timer. Det afgørende er kvaliteten af søvnen.

Det anbefales at måle mængden af timer, der gør at man føler sig udhvilet og respektere den tid, fordi det, vi gør, er at sove som en sidste udvej, hvis vi har tid, og tit må ikke være sådan, søvn er afgørende for at kunne udføre vores aktiviteter, tilføjede Rafael Santana.

Søvn hjælper os til at være på vagt, være i godt humør, og undgå at udvikle sygdomme forårsaget af mangel på søvn.

Hvis du har et stofskifte problem og oplever søvnforstyrrelser, så sørg for at drøfte dine symptomer med din læge.

 

Kilder:
http://www.nature.com
http://www.dagensmedicin.dk
http://www.sciencedaily.com
Uddrag frit oversat af Anett Kromann
Udgivet 10.01.2015
Opdateret 3.januar 2017