PRESSEMEDDELELSE

Fra Endocrine Socity Washington DC 20. marts 2021

Behandlingen for stofskiftepatienter burde individualiseres  siger forskere

Behandling af hypothyroidisme (lavt stofskifte), der skyldes en underaktiv skjoldbruskkirtel, bør individualiseres, og man bør overveje alternativer til førstelinjebehandling, herunder Thyroid (DTE) og kombinationsbehandling (T4&T3) til erstatning af kroppens to vigtigste stofskiftehormoner, thyroxin (T4) og triiodothyronin (T3). Resultaterne af deres nye randomiserede kliniske undersøgelse præsenteres på ENDO 2021, Endocrine Society’s årsmøde.

Kombinationsterapi (Liothyronin T3 & Thyroid) har vist sig at være lige så effektiv som standardbehandlingen med levothyroxin T4 (Eltroxin-Euthyrox) alene, siger forskere.

“Der er nu bevist gode behandlingsmuligheder for mere end en ud af 10 patienter med hypothyroidisme, der fortsat oplever symptomer på træthed, mental tåge, vægtøgning og andre symptomer på trods af at de tager levothyroxin,” sagde undersøgelsens hovedforsker, Thanh D. Hoang, DO, en endokrinolog ved Walter Reed National Military Medical Center i Bethesda, Md.

For nogle af disse patienter, sagde Hoang, at han har observeret en dramatisk forbedring – “en nat- og dagforskel” – i symptomer ved sygdommen, efter skift til Thyroid ( DTE), et af de mediciner, der blev testet i den nye undersøgelse.

Også kendt som Thyroid USP, var DTE den oprindelige behandling af hypothyroidisme, der blev etableret for næsten 100 år siden. I modsætning til levothyroxin, som kun indeholder en form for skjoldbruskkirtelhormonet (thyroxin, T4), kommer Thyroid (DTE) fra dyre skjoldbruskkirtler og indeholder begge de vigtigste stofskiftehormoner i kroppen, T4 og triiodothyronin (T3), sagde Hoang.

Tidligere undersøgelser fra Hoangs gruppe viste, at DTE sikkert førte til beskedent vægttab og mulig forbedring af mental sundhed i forhold til levothyroxin.

I deres nye undersøgelse undersøgte Hoang og kolleger effektiviteten af ​​Thyroid til at reducere symptomer samt en anden kombinationsbehandling, levothyroxin (T4) plus liothyronin (T3), den farmaceutiske version af T4 og T3. Selvom nogle få undersøgelser har vist, at denne kombination fungerer bedre end levothyroxin-monoterapi hos nogle patienter, kunne andre undersøgelser ikke vise overlegenhed. Som et resultat overvejer læger det ikke altid, når patienter reagerer dårligt på levothyroxin, sagde Hoang.

Efterforskerne tildelte tilfældigt 75 voksne med hypothyroidisme til tre måneders behandling med et af tre lægemidler: DTE, levothyroxin-liothyronin-kombination eller levothyroxin alene. I slutningen af ​​tre måneder modtog patienterne tilfældigt en anden behandling i tre måneder og tog endelig det tredje lægemiddelregime i de sidste tre måneder. Hverken patienterne eller efterforskerne var klar over, hvilket lægemiddel patienterne tog. Efter hver behandling udfyldte patienterne et spørgeskema med deres symptomer.

Forskerne fandt ingen signifikant forskel mellem nogen af ​​de tre behandlinger i symptomlindring. Imidlertid rapporterede de fleste patienter en præference for kombinationsbehandling frem for levothyroxin alene, ifølge Hoang. Blandt undersøgelsesdeltagerne foretrak angiveligt 45 procent Thyroid frem for de to andre behandlinger, 32 procent foretrak levothyroxin-liothyronin-kombinationen og 23 procent foretrak levothyroxin alene.

Patienter var mere tilbøjelige til at foretrække kombinationsbehandling, hvis de havde Hashimotos – en autoimmun sygdom, der er den mest almindelige årsag til hypothyroidisme.

Fordi Hoang sagde, at det ville være nyttigt for lægerne at vælge, hvilke patienter der oprindeligt ville reagere bedre på en kombinationsbehandling end levothyroxin alene, studerer forskerne yderligere deres data for at finde potentielle forudsigelser for behandlingsrespons.

Endokrinologer er kernen i at løse de mest presserende sundhedsproblemer i vores tid, fra diabetes og fedme til infertilitet, knoglesundhed og hormonrelaterede kræftformer. Endocrine Society er verdens ældste og største organisation af forskere, der er dedikeret til hormonforskning og læger, der tager sig af mennesker med hormonrelaterede tilstande.

Selskabet har mere end 18.000 medlemmer, inklusive forskere, læger, undervisere, sygeplejersker og studerende i 122 lande. For at lære mere om samfundet og endokrinologisk område, besøg vores websted på www.endocrine.org . Følg os på Twitter på @TheEndoSociety og @EndoMedia .

Kilde:

Frit oversat af Anett Kromann