Leveren og skjoldbruskkirtlen


En sund lever afhænger af en sund skjoldbruskkirtel
Dr. Sandra Cabot

Din skjoldbruskkirtel producerer blandt andre to hormoner:

T4 (thyroxin) og T3 (triiodthyronin). Disse hormoner hjælper med at kontrollere dit stofskifte, hormonerne har en enorm indflydelse på dine energiniveauer og opretholdelse af en normal kropstemperatur.

T4 er ikke det aktive stofskiftehormon; det skal konverteres til T3 i din krop for at udøve sin virkning. Størstedelen af denne konvertering forekommer ikke i din skjoldbruskkirtel. Den største del af T4 til T3 konvertering sker i din lever, nyrerne og musklerne. Hvis du har fedtlever eller en træg lever, vil denne konvertering ikke være effektiv. Dette kan gøre dig; 

  • Træt
  • Deprimeret
  • Oppustet
  • Overvægtig
  • Forårsage tør hud
  • Forårsage hårtab

Faktisk kan du have et problem med din skjoldbruskkirtel, forårsaget af en defekt i leveren.

Hvis du tager medicin i form af thyroxin (ren T4), skal det også konverteres til den aktive form i kroppen. Derfor, hvis du tager din medicin, men stadig ikke har det meget bedre, kan det være din lever der bærer skylden. Det er vigtigt, at du arbejder på at forbedre sundheden for din lever, hvis du ønsker sunde hormonniveauer.

 

Bortset fra at have en sund lever, kan du også holde din skjoldbruskkirtel i god form med følgende:

Få tilstrækkelig jod i din kost. Skjoldbruskkirtlen kræver jod for at fremstille hormonerne T4 og T3. Jod findes for det meste i oceanerne, og er derfor til stede i fisk og skaldyr (så længe de kommer fra havet og ikke er opdræt). Tang er også en rig kilde til jod.

Få tilstrækkelig med selen i din kost. Selen er et mineral, der er nødvendigt for omdannelsen af stofoskiftehormonet T4 til dets aktive form, T3. Personer, der får hormonbehandling såsom Eltroxin eller Euthyrox vil have gavn af selen tilskud, fordi deres organer derved vil bruge medicinen mere effektivt. Selen hjælper også immunsystemet og kan reducere produktion af auto antistoffer ved Hashimotos Thyreoiditis og Graves’. Paranødder er den rigeste kilde til selen i kosten.

Aminosyren tyrosin er nødvendig for hormon produktionen. Tyrosin findes i proteinrige fødevarer som kylling, fisk og ost og også i mindre mængder i avocado, bananer og mandler. Proteinrige fødevarer er også en god kilde til zink, som er nødvendig for hormon receptorerne i dine celler, så stofskiftehormonerne kan binde sig dertil. At spise nok protein er den ene halvdel af ligningen, den anden halvdel er at sikre, at du fordøjer proteinet ordentligt. Irritabel tyktarm, oppustethed, halsbrand og reflux kan tyde på, at du ikke fordøjer protein ordentligt.

Kilde:
http://thyroidnation.com/
Uddrag frit oversat af Anett Kromann
oprindelig artikel LiverDoctor.com
Udgivet 23.10.2014
Opdateret 27.12.2016


Levothyroxin-induceret leverdysfunktion hos en lavt stofskifte patient – et studie

Her rapporterer vi om et tilfælde af levothyroxin-induceret leverdysfunktion. T4  er blevet mere og mere almindeligt anvendt til behandling af hypothyroidisme (lavt stofskifte) i forhold til det aktive hormon T3 (triiodthyronin),

Der er få rapporter om levothyroxin-induceret leverdysfunktion. Leverdysfunktion blev forbedret efter ophør af indtag af T4 lægemidlet. Antistoffer mod T4 blev fundet i blodprøven fra patienten.

Ud fra kliniske forløb og laboratoriedata om patienten, må leverskaden anses for at være fremkaldt af levothyroxin. Vi gav derefter patienten triiodthyronin T3, det fremkaldte ikke leverdysfunktion. Ændringen fra levothyroxin til triiodothyronin resulterede i et vellykket klinisk forløb hos denne patient.

Oplysninger omkring dette problem er strengt begrænset.

Ohmori M 1 , Harada K , Tsuruoka S , Sugimoto K , Kobayashi E , Fujimura A. 
1 Institut for Klinisk Farmakologi, Jichi Medical School, Tochigi, Japan.

Kilde:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Frit oversat af Anett Kromann
Udgivet 15.05.2016
Opdateret 27.12.2016


Her er forslag til hvordan du holder din lever sund:

Hvidløg:
Hvidløg hjælper din lever med at aktivere enzymer, der skyller toksiner ud. Hvidløg har også en stor mængde allicin og selen, to naturlige forbindelser, som støtter leverens udrensning

Grapefrugt:
At spise eller drikke grapefrugtjuice kan hjælpe din lever med at skylle kræftfremkaldende stoffer og toksiner ud. Denne frugt er også høj i både C vitamin og antioxidant egenskaber, undersøg dog først om der er interaktioner mellem anden medicin du tager, det kan du gøre her

Roer:
Roer har et højt indhold af plante flavonoider, der kan forbedre den samlede funktion i din lever

Bladgrøntsager:
Bladgrøntsager som spinat og salat har evnen til at neutralisere de metaller, kemikalier og pesticider, der findes i vores fødevarer, og fungerer som beskyttelse af leveren

Grøn te:
Grøn te er fuld af plante antioxidanter kaldet catechiner, der er kendt for at forbedre lever funktionen

Avocadoer:
Avocado  kan hjælpe din krop med at producere en type antioxidant kaldet glutathion, som er nødvendig for vores lever til bortfiltrering af skadelige stoffer

Korsblomstrede grøntsager:
Korsblomstrede grøntsager som broccoli og rosenkål øger mængden af glucosinolater (organiske forbindelser) i vores kroppe, der bidrager til at skabe enzymproduktion til fordøjelsen

Citroner:
Vi ved alle, citrus frugter som citroner er fulde af C Vitamin, men citroner hjælper også vores krop med at udrense toksiner og understøtter fordøjelsesprocessen

Gurkemeje:39594286_s
Anvendt som krydderi har gurkemeje længe været kendt for at hjælpe vores krop med at fordøje fedtstoffer og stimulere produktionen af galde. Gurkemeje kan også fungere som en naturlig form for afgiftning af din lever

Valnødder:
Valnødder har et højt indhold af glutathion og omega 3 fedtsyrer, som yder støtte vores lever gennem sin renselsesproces

“Leveren har mange vigtige funktioner, der holder dig sund. Den fjerner skadeligt materiale fra blodbanen og hjælper med at fordøje maden,” siger holistisk ernæringsekspert Hermeet Suri fra Mississauga, Ont.

 

Kilde:
http://www.huffingtonpost
Uddrag, frit oversat af Anett Kromann
Udgivet 23.10.2014
Opdateret 27.12.2016

Print Friendly, PDF & Email