Kan T4 medicin forværre lavt stofskifte

Ny undersøgelse viser, at T4, i visse situationer kan forværre Hypothyroidisme 2
Artiklen oversat til dansk fra Nina Oksas svenske blog

Ny forskning viser, at behandling med T4 mono (Eltroxin eller Euthyrox), som er standard behandling for Hypothyroidisme (lavt stofskifte) idag, i virkeligheden, kan forværre sygdommen.

Undersøgelsen viser, at kun kombinationsbehandling med både T4 og T3 (Liothyronin eller Thyroid) inkluderet i en eller anden form, vil få patienter med Hypothyroidisme i bedring.

Dette præsenteres i en ny forskningsundersøgelse i det amerikanske tidsskrift The Journal of Clinical Investigation, hvor forskerne viser, at behandling med T4 bare ikke nok. I stedet for at bidrage til dannelsen af normalt vævs koncentration af den aktive thyreoideahormon T3 – vil behandling med udelukkende T4 bevirke at T3 koncentrationen falder i vores blod og væv. Det kan forværre en eksisterende Hypothyroidisme. Samtidig kunne forskerne påpege, TSH prøven, der måles for at se, om patienterne lider af Hypothyroidisme og/eller ukorrekt justering af deres T4 behandling – var normale i blodprøverne.

Undersøgelsen viste, at faldet af T3 sker, fordi der forekommer inaktivering af enzymet – dejodinase – der konverterer T4 til T3 i vævene. Dette sker, når T4 er for højt i forhold til T3 og er resultatet af behandling med T4, mono, ifølge undersøgelsen.

Når forskere sammenligner ubehandlede rotter med Hypothyroidisme, med T4 behandlede rotter, fandt de, at rotterne behandlet med T4 havde en reduceret omdannelse til det aktive hormon T3, sammenlignet med de ubehandlede rotter.

For at undersøge dette nærmere, behandlede forskerne rotterne med propylthiouracil (PTU) – som hæmmer deiodinase 1 (D1), men ikke deiodinase 2 (D2) – og fandt, at konverterings tilbagegang blandt T4 behandlede rotter var tættere på 60% – i forhold til de ubehandlede rotter, som havde en omdannelses fald på 35% i T3 koncentration. Resultatet ifølge forskerne viser, at T4 behandlede individer har en nedsat evne til at danne det aktive hormon T3.

Forskerne fandt, at kun kombinationsbehandling med både T3 og T4 hormon inkluderet, skabte normal koncentration af T3 i blodet og i vævet under undersøgelsen.

T4 behandlede rotter med høj T4 og lav T3 i blodet har følgende målbare problemer: dårligere fordøjelse, højt kolesteroltal, lavt mitokondrietal (=lav energitilførsel) i lever og muskler. Plus et påvirket centralnervesystem der giver lokalt lavt stofskifte.
Artiklen foreslår at T4 behandling måske kan forårsage lavt stofskifte, men faktisk viser den at den lave T3 har målbare helbredsmæssige konsekvenser.

Det interessante i undersøgelsen er også, at Hypothalamus i hjernen, ikke blev påvirket af forhøjede T4 niveauer. De fandt ikke inaktivering af enzymet deioinase 2, hvorfor konsekvensen var, at TSH var normalt i blodprøven.

Forskerne mener, at resultaterne blandt rotterne også kan være relevant for patienter behandlet med T4 og opfordrer til mere forskning.

I dag er en mulighed for patienter med Hypothyroidisme tilgængelig behandling med T3 hormon i form af medicin, Liothyronin og tørret skjoldbruskkirtel ekstrakt fra dyr. Kun ganske få patienter behandles med kombinationsbehandling i enhver form.

I forskellige fora på internettet, færdes tusindvis af patienter med Hypothyreose. Mange siger, at de ikke har det godt med T4 behandling, lægerne fortæller patienterne, at de er korrekt justeret, fordi deres TSH ligger inden for normalen i blodprøven.

Den nye undersøgelse kan give anledning til at revurdere både behandling og diagnose af Hypothyroidisme.

Resumé:

Behandling af Hypothyreoidisme med Levothyroxin T4 mono reducerer vævets evne til at omdanne T4 til det aktive hormon T3.

Kun kombinationsbehandling med T4 og T3 giver normale vævsniveauer af T3.

TSH ligger inden for normalen selvom niveauer af T3 er lavt i blod og i væv.

Dejodinase enzymet i vores væv, som omdanner skjoldbruskkirtel hormon til de aktive og inaktive former. Dejodinase D1 og D2 konvertit (konverterer) prohormonet T4 til det aktive hormon T3.

Behandling med tørret skjoldbruskkirtel ekstrakt fra dyr (Thyroid) kan opnås ved udleveringstilladelse hos en læge.  Se retningslinjer her.

Behandling med Liothyronin (T3) 5 mcg samt 20 mcg, kræver ingen udleveringstilladelse.

Kilde:
Original Kilde: